fredag 2 augusti 2024

Grillade kycklingspett med smashad gurksallad och sesammajonnäs

Succé alla gånger vi bjudit på denna rätt. Ni måste testa! Använde färdigmarinerade kycklingspett från Lönneberga som är så otroligt möra och goda och så smidigt att bara slänga på grillen. Det går såklart att göra spetten från grunden också och då har jag använt mig av kycklinglårfilé som jag marinerat.



4 pers:

1 förpackning Lönneberga färdigmarinerade kycklingspett. Denna kväll gjorde jag på spetten med smak av Ingefära & Chili då jag ville göra en lite asiatisk touch på det hela.
Bara att lägga på grillen i 8-10 minuter

Smashad gurksallad:
1 gurka
1 röd chili
4 msk japansk soja
2 msk risvinäger
2 tsk sesamolja
2 tsk rostade sesamfrön
1 kruka färsk koriander
Salt

Banka gurkan med handtaget på en kniv.
Dela gurkan på längden och skär i bitar.
Hacka chilin. Lägg i en bunke med gurkan.
Häll på soja, vinäger, sesamolja, rostade sesamfrön samt koriander.
Blanda runt och smaka av med lite salt.

Sesammajonnäs:
3 msk rostade sesamfrön
1 1/2 dl majonnäs (gärna Hellmans)
1 tsk sesamolja

Till servering: Basmatiris

Blanda ihop och ställ kallt tills det är dags för servering.

Tips från Vincoachen:
Ett glas fruktig rosé.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar