torsdag 23 juli 2020

Världens godaste kardemummasnurror

Lycka är att kunna plocka fram en riktigt god kardemummabulle till fikat. Dessa är gudomligt goda så passa på att baka dem och fyll frysen till utflykten, stranden eller när helst du är sugen på en god bulle.

Jag använder hela kardemummakärnor som jag mortlar - det blir så mycket godare.


Cirka 20 stora snurror

50 gram jäst
3 dl mjölk
1 msk mortlade kardemummakärnor (funkar med malen kardemumma också, ta lite mindre)
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 gram smör
1 ägg
12 1/2 dl vetemjöl

Fyllning
200 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk kanel

Pensling och garnering
1 stort ägg
1/2 msk mortlade kardemummakärnor
Pärlsocker
Några matskedar ljus sirap + vatten

Stöt kardemumma-kärnorna fint i en mortel.
Värm mjölken så den blir fingervarm, 37 grader.
Smula ned jästen i en bunke och lös upp med lite mjölk. Tillsätt resten av mjölken.
Häll i socker, salt, smör och ägg och blanda ihop.
Tillsätt nästan allt mjöl och arbeta samman degen. Tillsätt mer mjöl efter hand.
Jäs under bakduk i 45-60 minuter.

Blanda ihop smör, socker och kanel till fyllningen.
Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en stor rektangel.
Bred på smörkrämen och vik sedan ena långsidan mot den andra så det blir dubbelvikt.
Skär remsor, cirka 3-4 cm tjocka och skär sedan ett snitt nästan ända upp i varje remsa (så att det ser ut som ett par byxor).
Vrid och snurra nu varje "byxben" åt olika håll så det bildas en knut. Se till så att ändarna hamnar under knuten.
Lägg snurrorna på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa cirka 40 min.

Pensla snurrorna med uppvispat ägg och grädda dem på 200 grader i cirka 10-12 minuter tills de får fin färg.
Blanda ihop sirap med en liten skvätt vatten och pensla sedan de varma snurrorna och strö på socker och kardemumma.

Självklart går det att göra traditionella kanelbullar av detta recept också om man inte vill snurra!



1 kommentar:

  1. Rebecca

    När jag hittade Dr.Wealthy var jag i desperat behov av att få tillbaka min ex-älskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter tre år utan förklaring. Jag kontaktar Dr.Wealthy och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han sa till mig, efter att jag gett det han ville, kastade han en kärleksförtrollning för att hjälpa oss att komma tillbaka igen. Strax efter att han gjorde sitt förtrollning började min pojkvän sms mig igen och kände mig hemsk för vad han bara gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började tillbringa mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr.Wealthy hjälpte mig är min partner mycket stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr.Wealthy till alla som behöver hjälp. E-post: wealthylovespell@gmail.com. Ring honom eller lägg till honom på whatsapp via: +2348105150446 Dr.Wealthy BLOGGSIDA: Blogg: https://wealthylovespell.blogspot.com

    SvaraRadera