torsdag 21 juli 2011

Chevrebakade rödbetor med honung och balsamico

Passa på att göra denna enkla och goda förrätt nu när man får tag i jättefina färska rödbetor.




4 pers

8 stora eller cirka 16 små rödbetor beroende på storlek
100 gram chevre utan kanter
Olivolja
Flingsalt
Acacia-honung
Balsamico
Pinjenötter
Ruccola

1. Borsta rödbetorna och koka dem i lättsaltat vatten tills de är mjuka. Det tar cirka 25-30 minuter.
2. Låt betorna svalna i kallt vatten och dra sedan av skalet.
3. Dela dem i fyra bitar per rödbeta och placera i en ugnssäker form. Smula över chevren och ringla över olivolja och strö på rikligt med flingsalt.
4. Baka i 225 grader varm ugn ungefär 10 minuter tills getosten smält en aning.
5. Rosta under tiden pinjenötterna i torr stekpanna.
6. Ringla över acacia-honung, lite balsamico och strö slutligen över pinjenötterna.
7. Toppa med ruccola och servera genast.

Vintips
Servera gärna ett torrt vitt vin med lite friskhet. Som alltid är Sauvignon Blanc ett alldeles utmärkt vin till allt som innehåller chevre enligt mig! Kan återigen tipsa om det verkligt prisvärda vinet Les Fumées Blanches, Sauvignon Blanc. Full fart till Systembolaget och bunkra upp! För 73 riksdaler får ni ett härligt krispigt torrt vin med smak av lime, päron och fläder. Finns även på box som lovordats i vintidningarna!



5 kommentarer:

  1. Så mycket gott! Blev tipsad av en kompis om din blogg. Jag la till den som favorit på en gång :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla!

    Vad glad jag blir över att höra att du gillar min blogg och mina recept. Hoppas du hittade något kul och gott att laga till!

    SvaraRadera
  3. Hej Tilda!

    Härliga recept du presenterar på ett så inspirerande sätt! Imorn ska jag prova den grillade laxen i folie =)
    /Annika

    SvaraRadera
  4. Skall laga det genast !!
    Simon

    SvaraRadera