lördag 16 maj 2020

Löjromspizza

Har ni provat löjromspizza? Herregud så gott! Antingen 'slicar' man upp som en ljuvlig förrätt eller så äter man det som en hel middag. Vi gjorde ett mellanting och hade först ett par havskräftor till förrätt och så delade vi på en pizza efteråt. Vad dricker man då till detta? Bubbel säger jag!


1 stor pizza

15 gram jäst
1/2 tsk socker
1/2 tsk salt
3 msk neutral olja
3/4 dl vatten
2 1/2 - 3 dl vetemjöl

1 1/2 dl creme fraiche
1 dl parmesan + 1/2 dl pizzaost

Topping:
Creme fraiche
Löjrom
Rödlök
Gräslök
Flingsalt, svartpeppar

Ljumma vattnet så det blir fingervarmt (37 grader). Enklast i micron tycker jag.
Smula ned jästen i en bunke.
Rör ut jästen med vattnet.
Blanda i socker, salt och olja.
Rör i mjölet efter hand så att degen blir fast och smidig.
Låt jäsa under bakduk minst 30 min.

Kavla ut degen till en rund platta. Jag kavlar ut på bakplåtspapper.
Bred på creme fraîche och strö över ost. 
Baka pizzan på 225 grader i nedre delen av ugnen till pizzan fått fin färg. Jag använder pizzaläge men det går bra med varmluft också.


Jag tycker det är lättast att skära upp pizzan innan man dekorerar den.
Klicka på crème fraiche och löjrom och strö över finhackad rödlök och gräslök. Krydda med salt och peppar.

Njut!

Vintips
Ett gott bubbel gifter sig fint med denna rätt. En väldigt prisvärd champagne är Guldkula (73077). Utvecklad, mycket frisk smak med inslag av röda äpplen, nougat, rostat bröd och citrusskal. 
299 kronor för en god champagne får väl anses riktigt bra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar