måndag 19 oktober 2015

Ingefärsshot med citron och honung

Nu ska ni få ett riktigt bra tips på en energi-boost som dessutom stärker immunförsvaret och är bra för lilla magen. Suveränt i dessa förkylningstider! Ta en liten 'shot' av denna dryck varje morgon för att kicka igång dagen! Receptet ger 1 liter dryck och den håller sig i kylskåp cirka 2 veckor.



200 gram färsk ingefära
1 liter vatten
1/2 dl flytande honung
2 ekologiska citroner

Tvätta och torka ingefäran och riv den sedan på den grova sidan av rivjärnet (behöver ej skalas). 
Lägg i en kastrull och fyll på med vatten. Låt sjuda i 60 graders temp i 20 minuter. 
Ta av kastrullen från spisplattan och kasta bort 'rivet'.
Låt svalna och pressa sedan i saften från citronerna samt honungen. Klart!






3 kommentarer:

  1. Hittade detta när jag sökte på ingefära, så nu har jag provat att göra en sats. Testa en liten mun innan jag ställde flaskan i kylen och det var jättestarkt, brände till på tungan. Ska det vara så? Blir det mer eller mindre starkt när den fått dra till sig?
    Nu ska vi bli friska och starka :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pernilla! Ja, det är starkt... Första gången jag testade kändes det som om det brände i halsen och gick ända ut i öronen :-) Men man vänjer sig och nu är vi helt beroende. Får man inte sin "shot" på morgonen blir dagens inte sig lik...
      Ha det gott! /Marie

      Radera
  2. Suveränt effektiv när man känner sig igengrodd vid förkylning. Det känns som den öppnar upp "rören". Jag dricker den varm då.

    SvaraRadera