söndag 6 november 2011

Hjortfilé med bakade rotfrukter och rödvinssås

Här bjuder jag på en riktig höjdarmiddag! "Topp 5" av det vi lagat i vårt kök var betyget från mannen och jag är benägen att hålla med. Möraste köttbitar man kan tänka sig tillsammans med en fyllig rödvinssås och bakade rotfrukter med extra piff av svamp och lök.




4 pers

800 gram hjortfilé
Vitlök
Salt, peppar

1. Putsa köttet rent från eventuella senor och hinnor. Dela eventuellt i 2 mindre bitar.
2. Bryn köttet hastigt runt om. Salta och peppra och skiva vitlök över.
3. Stek köttet i ugnen på 150 grader tills en innertemperatur på 57 grader.
4. Ta ut köttet, vira in i folie och låt vila ungefär 10 minuter.

Rödvinssås
4 dl rött vin
1 msk olivolja
1 scharlottenlök
2 msk farinsocker
1 msk balsamvinäger
4 dl kalvfond (4 msk kalvfond + 4 dl vatten)
1 msk Maizena

1. Hacka löken fint och fräs i olivoljan. Tillsätt farinsocker och rör om.
2. Häll i vin, balsamvinäer och kalvfond. Låt koka upp.
3. Red av med Maizena och reducera såsen tills mindre än hälften återstår.
4. Sila såsen och smaka av med salt och peppar.

Bakade rotfrukter med svamp
2 svartrötter
4 morötter
1-2 palsternackor
8 skogschampinjoner
1 scharlottenlök
Olivolja
Bladpersilja

1. Skala svartrötter, morötter och palsternacka och dela i lagom stora bitar, typ lillfingerstora.
2. Blanda rotfrukterna med olivoljan i en plastpåse och vänd runt.
3. Häll upp i en ugnsfast form, salta och peppra och baka i ugnen på 150 grader 15-20 minuter.
4. Rensa svampen och dela i fjärdedelar. Stek i smör i en stekpanna.
5. Lägg upp rotfrukterna på tallrikarna, lägg på svamp och lökringar. Toppa med bladpersilja.

Vintips
Här rekommenderar jag ett fylligt Syrah-vin. Denna kväll öppnade vi en sydafrikansk Syrah - Stellenzicht 2001. Gudomligt gott!




2 kommentarer:

  1. Jag upptäckte nyligen din blogg - har inte hunnit pröva dina recept ännu. Ska dock testa hjortfilé med vinsås och grönsaker med några vänner på söndag. Men av vad jag läst i dina olika recept är det precis "min" slags mat du ägnar dig åt. Och ett torskrecept skall jag laga imorgon fredag, en av våra fiskdagar. Ser fram emot att pröva fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra! Detta är en riktig höjdare tycker jag själv :)
      Lycka till bland grytorna!
      Kram Marie

      Radera