lördag 17 september 2016

Ljuvlig potatisgratäng med fetaost och babyspenat

Nu mina vänner, bjuder jag på en otroligt god och krämig potatisgratäng med smak av fetaost! Supersmarrigt till en köttbit och till sommarens alla grillade rätter. Här får den sällskap av helstekt lamm-rostbiff och hemlagat vitlökssmör.



4 pers

10 stora potatisar
2-3 vitlöksklyftor
1 paket fetaost, 150 gram
75 gram babyspenat
2 dl vispgrädde
1 dl standardmjölk
Riven gratängost
Salt, svartpeppar

1. Skala och skiva potatisen tunt.
2. Blanda potatis, smulad fetaost och babyspenat i en ugnsfast form.
3. Salta och peppra.
4. Blanda grädde, mjölk och pressad vitlök och slå över formen.
5. Toppa med riven ost.
6. Gratinera på 200-225 grader tills osten fått fin färg och potatisen är mjuk. Detta tar 45-60 minuter.

Vintips
Här tycker jag att man låta tillbehören styra. Till nötkött, lamm och grillat passar ett italienskt vin superbra. Vi provade med en Chianti och det är ju aldrig fel enligt mig! Eller varför inte en Côtes-du-Rhône som nedan (2011) Kryddig smak med inslag av fat, björnbär, vitpeppar, lagerblad, lakrits och kakao. Kostar 109 kronor.




1 kommentar:

  1. Klockrent. Côtes du Rhône, potatisgratäng och en köttbit... Jag blir hungrig!
    Trevlig blogg dessutom.
    //Roland

    SvaraRadera